Want your
own Fotopage?








 
http://izanmann.blogspot.com/

By: TEMPAHAN CUPCAKE DAN KEK DITERIMA

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Friday, 11-Jan-2008 05:49 Email | Share | Bookmark
PELBAGAI VERSI RESEPI BUBUR ASYURA

 
Lagi Resepi BuBur Asyura Dari Kak Liza -
Sumber Forum Sembang Melayu.com


BUBUR ASYURA

Bahan:
1/2 kilo gm beras, basuh ..rendam kejap dan dikisar halus
1 kg gula pasir ]
1 kg gula merah ] masak dan tapiskan
2 kg pati santan
600 gm sagu halus, direndam
10 biji pisang emas atau pisang raja, dipotong kecil
1 kg kacang hijau, direbus empuk
1 mangkuk hirisan jagung
1 kg ubi keledek, dipotong dadu
600 gm kacang tanah, digoreng dan dibuang kulitnya
10 ulas nangka masak, dipotong dadu

Cara

1. Masukkan santan ke dalam periuk. Kemudian campurkan tepung beras sedikit demi sedikit dan kacau biar sebati.
2. Campurkan air gula yang siap ditapis.
3. Kemudian masukkan bahan seperti hirisan jagung, ubi keledek terlebih dulu kerana bahan terb a b i t lambat empuk.
4. Akhir sekali baru masukkan pisang, kacang hijau, kacang tanah dan nangka. Bahan ini akan lembek kalau dicampur terlalu awal.
5. Kacau adunan bubur sehingga pekat. Kalau adunan mula ´┐Żlekang´┐Ż dari periuk bermakna bubur itu sudah masak.

NOTA:
Bubur ni untuk jumlah yang banyak...kalau nak buat untuk keluarga kecil...just buatlah anggaran kita sendiri...SELAMAT MENCUBA...



BUBUR ASYURA
[versi manis ]


bahan
1 biji keledek
1 biji keladi
2 biji pisang nangka
1 liter santan [1 biji kelapa]
1 cawan gula pasir
1 cawan gula merah
1 tin jagung manis
1 cawan kacang hijau [rebuskan]
1/2 cawan sagu [basuh dan toskan]
1/2 cawan tepung beras
1 helai daun pandan

cara
1. Keledek, keladi dan pisang dipotong dadu
2. Rebuskan kedelek dan keladi. Toskan
3. Jerangkan santan dengan gula merah, gula pasir dan daun pandan sehingga larut.
4. Masukkan semua bahan dan tepung beras.
5. Sentiasa kacau supaya tidak bergentel.
6. Masukkan sagu dan kacau sehingga pekat dan kental.
7. Bila sagu nampak jerneh tuangkan dalam loyang dan sejukkan.
8. Bila sejuk boleh dipotong dan hidangkan.


BUBUR ASYURA TERENGGANUbahan-bahannya:

1 kg beras
1 kg bawang merah(500 gm dimesin ,500 gm dijadikan bawang goreng)
1 kg gula
1 kg daging
1 kg santan
250 gm kacang hijau
500 gm ubi keledek
250 gm kerisek
2 btg serai
2 cm halia
5 ulas bawang putih
3 s/b rempah ashura
garam

cara
1. Masukkan beras, kacang, keledek dan daging sehingga lembut dan hancur.
2. Mesinkan bawang merah, bawang putih, halia dan serai.
3. Masukkan dalam rebusan beras dan daging tadi.
4. Masukkan rempah, kerisek, bawang goreng dan santan.
5. Masukkan garam dan kacau sehingga rata dan masak pekat.
6. Tuangkan dlam loyang atau bekas kecil.
7. Sejukkan dan boleh dihidangkan.



Bubur Asyura (versi kuih talam)
Sumber : Rosliza Resepinet

15 kampit tepung beras (15 kg)
2 kg kacang tanah direbus hingga lembut, kemudian dibuang kulitnya
2 kg kacang kuda direbus hingga lembut, kemudian dibuang kulitnya
5 kilo pisang abu cincang
5 kilo ubi keledek - cincang
2 kg kcg merah direbus
2 kg kacang hijau - direbus
11 kilo gula putih
4 kg gula merah
15 kilo santan
jagung (4 atau 5 tin) atau jagung segar
garam

1. Bancuh tpg beras dgn santan. Kepekatannya macam nak buat kuih
kasui. Jika berketul2, tapiskan.
2. Masakkan diatas api sehingga menggelegak, kemudian masukkan ubi
keledek, pisang, semua kekacang tadi, jagung, gula, garam. Kacau le
sehingga pekat dan berkilat.
3. Setelah masak, masukkan dlm acuan.
4. Sejukkan dan dah boleh potong utk hidangan.

Nota Kaki Rosliza:


Ini resipi bubur asyura spt yg dijanjikan. Secara kebetulan emak saya baru lepas menyediakan kuih ni utk surau. So sukatannya byk le..jgn terkejut pulak....pandai2 le convert kalau nak buat utk keluarga je...Inilah yg saya dapat dari mak saya.



Bubur Asyura Kekacang
Sumber : Syam Resepinet

Bahan A
Segala jenis kekacang (bijirin)(suka hati nak campur kacang apa, kacang hijau ke, kacang merah ke, kacang soya ke, barli ke..)
BarliUbi keledek dipotong dadu
Semua ini direbus setengah masak dan ditoskan airnya.

Bahan B
Santan agak-agak kecairannya
Gula merah/melaka
Gula
Garam
Daun Pandan

Cara membuatnya

Campur santan, garam sedikit, gula merah dan daun pandan, masakkan sebentar (biar tahan basi) kemudian masukkan segala kacang, barli, keledek yg direbus tadi. Rasa kemanisan, kalau tak cukup tambah gula, didihkan seketika, tapi kacau perlahan-lahan ye sbb nanti kekacang tu pecah-pecah... Siap untuk dimakan....


Nota Kaki Sham: Bubur ni macam pengat pisang tp diganti ngan kekacang...tak perlu pekatkan dgn sagu biji atau tepung jagung sbb kekacang tu nanti serap....



BUBUR "ASYURA PENANG
Sumber : Mariam Kassim Resepinet

300 gm. kacang tanah
300 gm. kacang merah
300 gm sagu kecil
300 gm. kacang hijau
3 ketul ubi keledek merah
6 batang jagung mentah / 1 tin jagung
1 ikat pisang raja yang masak
4 helai daun pandan
300 gm.biji gandum(gandum untuk dibuat bubur)
100 gm gula merah / gula kabung
200 gm. gula putih
500 gm pati santan ( 2 biji kelapa diambil santan nya)
Garam secukup rasa

CARA CARA MEMBUATNYA:

1. Kesemua kekacang tadi direbus hingga enpuk, dan asingkan.
2. Jagung mentah diambil isinya dan dibuang batangnya (jika gunakan jagung mentah),Jika gunakan jagung tin, tuangkan terus.
3. Gandum direbus hingga kembang. Keledek pula dipotong dadu, asingkan.
4..Sagu dibersihkan dan ditoskan, asingkan.
5. Pisang raja dikupas dan dipotong bulat bulat, asingkan.
6. Masak air dan gula (boleh dikurangkan gulanya jika mahu kurangkan manis). Masukkan daun pandan. Setelah hancur gulanya, masukkan pula kekacang. Gandum, jagung mentah dan kacau lah hingga sebati. Masukkan pula keledek dan santan ditambah dengan air secukupnya, kacau dan masukkan pula sagu dan pisang juga garam secukup rasa, kemudian kacau dan biarkan ia mendidih.
7. Setelah empuk ubinya kecilkan api, buat seketika dan angkat lah untuk dihidangkan sempena awal muharam.

Nota Kaki Mariam: Selamat mencuba!! Inilah original bubur 'ashura!! Kebiasaan dibuat orang lain, bingka(bengkang) 'ashura kerana ia keras. Tapi 'ashura penang,cair, seperti bubur bubur lain.


Bubur Asyura
Kiriman: Asmiza Jaffar Mesra.net Sumber: turun temurun

Bahan-Bahan:
1 kg beras
200gm kacang hijau
1 kg santan
50 gm kerisik
satu sudu kecil serbuk jintan manis, serbuk jintan putih dan halba
10 keping gula melaka
10 ulas bawang merah-dimayang
5 ulas bawang putih-dimayang
1 inci halia-dimayang
500 gm jagung
100 gm gula pasir
sedikit rempah kurma,kari
2 liter air

Cara:

Masak nasi sehingga pecah. Kacau sentiasa.
Masukkan kacang hijau dan jagung kacau hingga kacang hijau kembang
Masukkan bawang, kerisik, halia dan rempah serta rempah kurma. Kacau lagi.
Masukkan gula melaka dan gula
Akhir sekali masukkan santan dan kacau sehingga adunan pekat
Sejuk adunan dalam dulang berlapik daun pisang.



Quote:


salam kakleen -- memang banyak versi bubur asyura pun....so kak leen boleh pilih yang mana nak dicuba......pastu antar umah izan sikit tau

kak liza - saya suka yang versi manis utara ...sedap sampai menjilat jari...yang versi pantai timur tu boleh rasa tapi tak berapa suka sebab ada bau macam maajun lak

hajar --- jangan rambang mata tau...cubalah yang mana berkenan

Nur - suka yang mana satu


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2008.

ns4007038.ip-198-27-81.net